Köpvillkor

Proshop a/s

Slet Møllevej 17
DK-8270 Højbjerg
Danmark

Telefonnummer: 08-500 870 30
Mailadress: [email protected]

Organisationsnummer: SE502074529401
SNI-bransch: 46510
Mervärdesskattenummer: SE502074529401

Bank
Proshop a/s har Danske Bank (SWIFT-code: DABASESX) som huvudbank.

Registreringsnummer: 1220
Kontonummer: 01 37117
IBAN-kontonummer: SE44 1200 0000 0122 0013 7117

Beställning

När du gör en beställning i vår webbutik sänder våra system automatiskt ut en beställningsbekräftelse till din e-post. När vi har packat dina varor så skickar vi en orderbekräftelse som bekräftar ditt köp. Det är i samband med att vi skickar produkterna till dig som du också får ditt kvitto för din försändelse. Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut eller beställningen har andra fel.

Prisfel
Om ett pris är uppenbart felaktigt och kunden borde vetat om detta, är Proshop ApS inte förpliktigade att leverera den aktuella produkten till det felaktiga priset. 

Tillgängliga betalningssätt:

Vid kortbetalning är det avgiftsfritt för privata kort utfärdade i EU, Norge, Island och Schweiz.

OBS! Det debiteras avgifter på upp till 1.55% vid användning av kort utfärdade utanför EU, Norge, Island och Schweiz samt firmakort utfärdade i EU. Avgiften syns först på ordern efter kortnummer angivits.

Beloppet dras först från ditt kort, när ordern skickas.

Vid banköverföringar skyddas du inte av reklamationsrätten för kortbetalningar enligt konsumentkreditlagen.  

Proshop a/s använder sig av Postnord för leverans i Sverige.

Fraktmetod och leveranstid framgår vid beställning av den enskilda varan. Urvalet av fraktmöjligheter kan variera beroende på varans vikt och dimensioner. Utöver det använder vi oss av dropshipments direkt från leverantörs lager, där det är möjligt.

Har du valt utlämningsställe där det inte finns plats för ditt paket, sorteras om till nästa närliggande utlämningsställe. 

Proshop a/s levererar endast inom Sverige.

Proshop a/s har tecknat en varuförsäkring, som täcker skadat eller bortkommet gods under transport.

Särskilt vid flexleverans
Vid användning av transportörens flexleverans-tjänster, gäller till varje tid transportörens tjänstevillkor för försvunna eller skadade leveranser.

Särskilt vid företagsköp
I tillfälle av synliga fraktskador, ska det reklameras samma dag som varan mottages. För dolda skador, ska det reklameras inom 5 arbetsdagar efter att varan är mottagen. Reklameras det inte inom ovanstående tidsfrister, kan reklamationen avvisas.

Ovanstående ska förstås i överensstämmelse med köparens undersökningsplikt enlig Köplagen §31 och är för företagare gällande både vid civila och kommersiella inköp.

Användning av tredjeparts fraktfirma
I tillfälle av att du som kund väljer leverans till annan transportör med syfte att skicka leveransen vidare, bortfaller ##LegalCompanyName ansvar för varans skick, så snart den mottagits av annan transportör.

Om det på din order är upplyst ett organisationsnummer eller ett företagsnamn står som faktureringsadress, kommer din order att behandlas som ett företagsköp.


Samma villkor gäller som för privatkunder med följande ändringar:

  • Ingen ångerrätt, såvida det ej träffats speciella avtal mellan köpare och säljare.
  • 1 års reklamationsrätt från fakturadatum. Byte eller reparation medför ej en ny period.
  • Vid bruk av reklamationsrätten står köparen själv för transport av varan, inklusive fraktkostnader.

Vi tar ut en kortavgift upp till 1,55% för kunder som använder företagskort

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt, när du handlar hos oss.

Ångerrätten utlöper 14 dagar efter den dag du mottagit din vara. Beställningar innehållandes flera olika varor, men som levereras separat, startar fristen från den dag du tar emot den sista varan.

Fristen innebär att du har 14 dagar från mottagning till att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp. För att utnyttja dig av din ångerrätt, ska du utfylla ett ångerformulär här. Du kan även fylla i vår standardångerblankett och skicka den via e-post till [email protected] Du hittar formuläret i bilaga 1 nederst i köpvillkoren. Det finns även en blankett på Konsumentverktets sida: Ångerblankett. Du kan inte ångra köpet genom att neka mottagning utan att samtidigt ge oss besked.

Ångra del av order
Om du har köpt flera varor hos oss, har du möjlighet att skicka en, eller flera varor i retur, även om de är köpt på samma order.

Detta gäller dock inte för bundles bestående av flera varor. Bundle anses som en samlad vara. Om du önskar ångra köpet av en varai en bundle, måste du ångra köpet av hela bundlen och skicka alla varorna i retur. 

Notera att du inte får fraktkostnaden i retur, om du ångrar en del av din order. 

Villkor för returnering av varan 
När du har gett oss besked om att du vill ångra ditt köp, har du 14 dagar till att sända varan i retur till oss.

Kostnaden för att returnera varan faller på konsumenten som är ansvarig för varan tills den är mottagen av oss. Du kan beställa en fraktsedel från oss.

Vissa varor kan inte returneras med normalt post, detta gäller bl.a. paket över 20 kg. Här behöver man använda sig av PostNord Groupage istället, vilket kommer med en högre kostnad och det är inte säkert att vi kan erbjuda en fraktsedel.

Bortfall av ångerrätten

De här avtalen kan inte ångras:

  • Företagsköp
  • Leverans av varor, som är framtagna efter dina specifikationer eller fått en tydlig personlig touch
  • Leverans av varor som förväntas försämras eller föråldras snabbt
  • Leverans av förseglade varor, som av hälso- eller hygienskäl inte lämpar sig för att returneras, då förseglingen brutits efter leverans. Till exempel hygienprodukter (tandborstar, rakapparater, krämer och parfymer). För dessa varor gäller endast ångerrätten vid obruten förpackning.
  • Leverans av varor, som på grund av deras natur, blir monterat med andra varor och inte kan plockas isär igen.
  • Leverans av plomberade, ljud- eller videoinspelningar eller datormjukvara, där plomberingen är bruten.
  • Avtal som ingås via en offentlig auktion.
  • Leverans av digitalt innehåll, till exempel dataprogram, appar, spel, musik, film, med mera, som inte levereras fysiskt till exempel på CD eller DVD, om du tidigare har accepterat att utförandet har påbörjats och att din ångerrätt förbrukas. Alla använda kampanjkoder värderas till €40 vid returer. 

Värdeminskning av produkt
Du ansvarar för en värdeminskning av varan om den har hanterats på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastslå varans sort, egenskaper och hur den fungerar. Eller med andra ord-du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en butik.

Om varan har hanterats och provats på ett annat sätt än vad som är angett ovan betraktar vi varan som använd vilket betyder att du vid en ångerrätt bara kan få en del eller ingenting tillbaka av köpesumman, beroende på varans värdeminskning. Vid en värdeminskning utgår man från värdet av en vara vid försäljning av en använd vara.

Vid retur vid ångerrätten skall varan returneras i originalförpackning. Om originalförpackningen saknas leder detta vanligtvis till en försämring av försäljningsvärdet och Proshop a/s kan då debitera kunden för denna värdeminskning. I värsta fall kan avsaknaden av originalförpackning leda till att köpet ej kan hävas. Några exempel då värdet på varan kan minska:
  • Start och installation av en dator - för att minska risken för detta var noga att återställa den till fabriksinställningar
  • Start och installation av en mobiltelefon - för att minska risken för detta var noga att återställa den till fabriksinställningar
  • Montering av toner/patroner i skrivare
Återbetalning av köpesumman
Om du ångrar ditt köp, får du dina pengar tillbaka. Vid en värdeminskning, dras beloppet av från återbetalningen. Har man valt returfraktsedel från Proshop a/s, dras även kostnaden för den av.

Vi återför, så länge det är möjligt, automatisk pengarna till samma betalningsmetod, som du använde dig av vid köpet, om inte annat har avtalats.

Returadressen är följande:

Proshop a/s
Slet Møllevej 17
DK-8270 Højbjerg
Danmark

Varor som returneras med postförskott, utan utdelning eller utan porto nekas mottagning. Du kan beställa en fraktsedel genom att kontakta vår supportavdelning på telefon 08-500 870 30.
 

När du handlar hos oss som konsument gäller konsumentköplagen. Det betyder att du har 3 års reklamationsrätt.

Du ombeds upprätta ett reklamationsärende eller kontakta oss, innan du skickar varan i retur. Om din reklamation godkänns, betyder det att du antingen kan få varan reparerad, ersatt med en ny, pengarna tillbaka eller ett avslag på priset, allt efter den specifika situationen.

Du skall reklamera inom ”rimlig tid” efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar innanför två månader efter att felet upptäckts, räknas det alltid som inom rimlig tid.

Det kan tillkomma en testavgift på DKK 250:- inkl. moms per påbörjad halvtimme, dock max DKK 500:- inkl. moms, om den inskickade produkten testas utan fel eller reklamationen inte godkänns. En testavgift kan även tillkomma, om det ska utföras en felsökning på kompletta PC-system, som inte är köpta eller monterade hos Proshop a/s. Önskar du inte att Proshop a/s utför en sådan undersökning, ska den defekta produkten plockas ur och skickas separat.

Innan du skickar in din produkt bör du testa om felet beror på programvara, drivrutiner eller något annat som inte ursprungligt var installerat på produkten. Vi testar alla maskiner genom att återskapa dess ursprungliga konfiguration. Testavgiften beräknas utifrån tid som lagts i förbindelse med test och felsökning.

Varans skick vid reklamation
Alla produkter som returneras till Proshop a/s skall vara säkert förpackade. Alla tillbehör som medföljde i paketet skall returneras med den felaktiga varan.

Vid skador på varor orsakat av hanteringsfel, modifikationer, installation av tredjeparts-mjukvara eller grovt missbruk, bortfaller reklamationsrätten.

Kom ihåg att ta en kopia/backup av all data. Proshop a/s kan inte hållas ansvarig vid förlust av data eller andra indirekta följdskador, som varor sålda av Proshop a/s har skapat, med mindre det är reglerat i svensk lag.

Varan skickas till:
Proshop a/s
Slet Møllevej 17
DK-8270 Højbjerg
Danmark

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen. Du kan beställa en retursedel från oss.

Observera, att det är 12 månaders reklamationsrätt för näringsidkare.

Vill du läsa vår persondatapolicy, kan du göra det här.

Om du vill klaga över ditt köp eller ärende, så ska du vända dig med ditt ärende till [email protected] Om det inte lyckas oss att komma fram till en lösning, så kan du göra en ytterligare klagoanmälan hos ARN, https://www.arn.se. Proshop a/s följer ARN:s rekommendationer.


Till Proshop a/s, Slet Møllevej 17, DK-8270 Højbjerg, Danmark, [email protected]

- Jag/Vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*) köpeavtal avseende följande varor(*) / tjänster(*)

- Ordernummer

- Beställdes (datum) (*)/Mottogs (datum) (*)

- Konsumentens namn

- Konsumentens adress

- Konsumentens telefonnummer

- Konsumentens underskrift (gäller endast pappersblankett)

- Datum

(*) Stryk det som ej är tillämpligt