Menu

Hjälp

Customer service center

HITTA SVARET PÅ DIN FRÅGA NEDANFÖR

I nedanstående rutor kan du hitta svar på nästan alla frågor du kan ha till oss. Om du inte hittar det svar du letar efter kan du självklart alltid ringa eller skriva till oss. Vi sitter alltid redo att hjälpa dig!

HITTA SVARET PÅ DIN FRÅGA NEDANFÖR

I nedanstående rutor kan du hitta svar på nästan alla frågor du kan ha till oss. Om du inte hittar det svar du letar efter kan du självklart alltid ringa eller skriva till oss. Vi sitter alltid redo att hjälpa dig!

HITTA SVARET PÅ DIN FRÅGA NEDANFÖR

I nedanstående rutor kan du hitta svar på nästan alla frågor du kan ha till oss. Om du inte hittar det svar du letar efter kan du självklart alltid ringa eller skriva till oss. Vi sitter alltid redo att hjälpa dig!

HITTA SVARET PÅ DIN FRÅGA NEDANFÖR

I nedanstående rutor kan du hitta svar på nästan alla frågor du kan ha till oss. Om du inte hittar det svar du letar efter kan du självklart alltid ringa eller skriva till oss. Vi sitter alltid redo att hjälpa dig!

 

De vanligaste frågorna

• Som privatkund kan du avbryta din beställning från ditt kundkonto så länge din order inte är bekräftad. Din order är bekräftad när du har fått orderbekräftelsen till din e-post och att den är klar för leverans. Du kan komma åt ditt kundkonto med din e-post och lösenord. Du kan få ett lösenord genom att klicka på länken ”glömt lösenord”. Du kan också avbryta din order genom att kontakta vår kundsupport.
  • Du kan se din orderstatus i ditt kundcenter. Du kan logga in i ditt kundcenter i övre högra hörnet: «Logga in» (om du har glömt ditt lösenord kan du klicka här.)
  • Under extraordinära perioder som t.ex. Black Friday, kan det förekomma förseningar.
  • Du kan följa ditt paket genom Track & Trace-nummret som finns i din orderbekräftelse.
  • Det kan gå upp till 24 timmar innan scanningar/uppdateringar är synliga på speditörens hemsida.
  • Om varan inte har ankommit till tiden får du gärna kontakta speditören först.
  • Ja, om du köper som privatperson så har du 14 dagars ångerrätt. Var uppmärksam på att du själv ska betala frakten tillbaka till Proshop. Vi kan tillhandahålla fraktsedlar som vanligtvis kostar 85kr.
  • Vid företagsköp finns det inte ångerrätt, men du är alltid välkommen att kontakta oss, så kan vi undersöka om vi kan hjälpa eller göra ett undantag i ditt ärende.
  • Du kan se statusen på ditt reklamationsärende i kundcentret, som du kan gå till här. Vi vet tyvärr inte mer än de uppdateringar du får via mail.
  • Varans pris fastslås när du trycker på beställningsknappen. Har det blivit en prisändring innan varan har sänts kan priset uppdateras genom att kontakta kundservice.
  • Du hittar dina licenser under ”Licenskoder" i ditt kundcenter. Vid varje licens så finns det en beskrivning av hur du aktiverar dina licenser. Du kan även se dina licenser här.
    • Maxibrev 2-4 vardagar, levereras om möjligt till postlåda/dörr, annars till serviceställe. Endast för ordrar under 1.000:- och vissa volym-/viktmått. Ingen föravisering och begränsad spårning.
    • Postpaket närmsta ombud 1-2 vardagar, levereras till närmsta tillgängliga postombud (enligt Postnord). SMS eller Email-notifikation när den finns att hämta, detaljerad spårning.
    • Hempaket - Leverans till dörr 1-2 vardagar + utkörning, fraktval avhämtning eller val av leveransdag när försändelsen är framme på närmsta sorteringscentral. SMS eller Email-notifikation när man kan välja leverans, detaljerad spårning.
    • Företagsfrakt 1-2 vardagar, endast företagsköp, leverans till adressen. SMS eller Email-notifikation när den finns att hämta, detaljerad spårning.
Samtliga leveranser sker med Postnord. Du rekommenderas att skaffa Postnords app för att följa transporten. Förväntad leveranstid är under normala förhållanden, se alltid aktuell status på hemsidan då det i vissa perioder är förlängd leveranstid. Tunga försändelser tar normalt 1 dag extra.

HITTADE DU INTE SVARET DU SÖKTE?

Du är alltid välkommen att ringa eller skriva till oss:

Ring till oss på tlf.: 08-500 870 30

Skriv till Proshop Privat:
[email protected]

Skriv till Proshop Företag:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • Du fyller i returformuläret som du kan hitta här
  • Ja, om du köper som privatperson så har du 14 dagars ångerrätt. Var uppmärksam på att du själv ska betala frakten tillbaka till Proshop. Vi kan tillhandahålla fraktsedlar som vanligtvis kostar 85kr.
  • Vid företagsköp finns det inte ångerrätt, men du är alltid välkommen at kontakta oss, så kan vi undersöka om vi kan hjälpa eller göra ett undantag i ditt ärende.
  • Ja, man betalar själv frakten till Proshop om man använder sig av ångerrätten, både vid privata köp, eller om vi gör ett undantag vid företagsköp. Genom returformuläret kan du beställa en returfraktsedel från oss.
  • Ja, via returformuläret kan du köpa en returfraktsedel. Prisen är vanligtvis 85 kr. inkl. moms.
  • Om du betalat med ett kort eller via handelsbanken så kommer du vanligtvis få återbetalat beloppet inom 5-7 bankdagar
  • Om du har betalat med Klarna så kommer du få pengarna tillbaka genom ditt Klarna-konto

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • Du kan följa ditt paket genom Track & Trace-nummret som finns i din orderbekräftelse
  • Det kan gå upp till 24 timmar innan scanningar/uppdateringar är synliga på speditörens hemsida
  • Om varan inte har ankommit till tiden får du gärna kontakta speditören först.
  • Vid synliga skador på paketet SKA du reklamera till Proshops kundtjänst inom 24 timmar via telefon 08-500 870 30
  • Vid dold skada SKA du reklamera till Proshops kundtjänst så fort som möjligt eller senast inom 5 dygn via telefon 08-500 870 30

Vid anmälan av fraktskada är det väldigt viktigt att vi får bilddokumentation av skadan. 
Få mer info via guiden här: https://www.proshop.se/Fraktskada

  • Du kan se statusen på din order i ditt kundcenter. Du kan logga in i ditt kundcenter i övre högra hörnet: «Logga in» (om du har glömt ditt lösenord kan du klicka här)
  • Ja, det er möjligt at splittra ordern så at vi levererar med flera paket. Kontakta oss på 08-500 870 30. Var uppmärksam på att det kan tillkomma fraktkostnader när en order splittras! Om du har betalat med kort så kommer vi även att behöva en ny korttransaktion.
  • Ja, det kan du, om du skickar en faktura med tullverkets stämpel och kontodetaljer för återbetalning till [email protected]

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • Det kan gå upp till 30 dagar innan pengarna släpps från reservationen gjord av MasterCard, men oftast går det mycket snabbare.
  • När du ska välja betalningssätt väljer du ”Ansök om kredit”. Vi kommer då kreditvärdera företaget, och efteråt skickar vi varorna när de är redo och skickar en faktura till betalning.
  • Beloppet dras först när produkten bliver skickad från oss, och i samma ögonblick mottager du ett kvitto på ditt köp.
  • Fakturabetalning är kopplat till ett användarkonto, som vi har knutit kreditavtalet till. För att handla på faktura måste du logga in på ett konto som är godkänt. Om du har glömt ditt lösenord kan du trycka här.
  • Vi rekommenderar att du tar kontakt med din bank och frågar varför betalningen inte fungerar. Alternativt kan du även hitta mer information här.
  • Som privat och företagskund har du möjlighet att få upprättat ett kreditavtal med Klarna, och därigenom handla via faktura eller avbetalning. Som företagskund har du även möjlighet för att ansöka om kredit direkt hos oss när du väljer betalningssätt.
  • Tyvärr är det inte möjligt att ändra i ordern när beloppet är låst. Om det handlar om en liten ändring så kan vi kanske göra undantag och lösa det.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • För att vi ska hantera din reklamation ska du skapa ett reklamationsärende via denna länk här
  • Reklamationsrätten är en lagstadgad rätt för konsumenter att klaga över en köpt varas defekter. Som privatkund har du tre års reklamationsrätt. Om du är företagskund så har du ett års reklamationsrätt. 
När du upprättar en reklamation så kommer vi be om en felbeskrivning. Här kommer en kort förklaring på vad varje fält ska fyllas i med:
  • Återkommer felet sporadiskt?
    • Om du upplever att felet inte är permanent, utan vara uppstår sporadiskt, ska du svara "ja". Om felet är konstant ska du svara "nej". om du inte är säker ska du svara "vet ej".
  • Felbeskrivning:
    • Beskriv kort vad felet är, och hur vi kan återskapa det.
    • Om felet är sporadiskt (dvs. bara upptäcks ibland) är det viktigt att du beskriver hur ofta det uppstår.
    • Om möjlig får du gärna länka till en video eller bilder av felet.
  • Serienummer (S/N) / IMEI-nummer:
    • Om din vara har ett serienummer (S/N) eller IMET-nummer ska du skriva det i denna ruta.
  • Eventuellt lösenord för att logga in:
    • Om du skickar in en dator, tablet, mobiltelefon eller annan enhet med lösenordsskydd kommer vi behöva ditt lösenord för att hantera ärendet.
  • Är varan komplett? 
    • Vi vil gärna ha hela varan, inklusive alla medföljande tillbehör eftersom det gör hanteringen av reklamationsärendet enklare - och om reklamationen godkänns underlättar det vid byte till ny vara eller en återbetalning.
    • Svara ”ja” om du skickar med alla delar, "vet ej" om du inte är säker, och "nej" om du inte skickar med alla delar.
  • Har du några kommentarer till behandlingen av ditt ärende?
    • Här kan du t.ex. skriva ditt eget kundnummer, om du har köpt varan begangad från någon annan.
  • Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. Proshop erbjuder tre års reklamationsrätt för privatkunder och ett års reklamationsrätt för företagskunder.. Garantier är ett potentielt erbjudande från producenten. Om producentgaranti erbjuds för en vara står det vanligtvis under "generellt" vid en varas specifikationer på hemsidan.
  • Garanti eller ej, så kan du som privatkund upprätta ett reklamationsärende på varor som är under 3 år gamla. Som företagskund har du ett års reklamationsrätt
  • Om din vara går sönder efter att reklamationsrätten har bortfallit, och du fortfarande har producentgaranti rekommenderar vi att du tar kontakt med producenten. 
  • De flesta ärenden är avslutade inom 14 dagar, men några ärenden kan ta upp till 30 dagar.
  • Innan vi kan behandla reklamationsärendet måste vi få varan. Om du inte har fått en fraktsedel ska du maila till [email protected] med ditt reklamationsnummer
  • När vi mottagit ditt paket kommer du få automatiska uppdateringar så fort något händer i ditt ärende
  • Som företagskund står du själv för fraktkostnaderna. Vi erbjuder en fraktlösning som vanligtvis kostar 79,-
  • Det är viktigt att du beskriver vad felet är, och hur vi kan återskapa det. Om felet är sporadiskt är det väldigt viktigt att du skriver ca hur ofta det uppstår.
  • Om du vill lägga till video eller bilder till ditt reklamationsärende så kan du ladda upp dem till Youtube eller Imgur. Efteråt kan du klistra in länkar till videon/bilderna i din felbeskrivning
  • Om du inte vet hur man laddar upp filerna, kan du trycka här för en guide om hur man laddar upp videroed till Youtube, eller bilder till Imgur


  • Reklamationsnummret står på din returfraktsedel, så du måste inte skicka med din reklamationssedel. Om du har möjlighet får du dock gärna skriva ditt reklamationsnummer på en lapp, och lägga lappen i paketet. 
  • När du upprättar ett reklamationsärende ska du acceptera att du har förstått att du kanske blir pålagd en testavgift. Detta är väldigt ovanligt, och gäller enbart om inget fel kan hittas alls, eller om felet inte täcks av reklamationsrätten, kan du bli debiterad en testavgift, dock max 500 DKK
  • Om felet på din defekta vara täcks av reklamationsrätten får du i första hand en reparerad vara om möjligt. Om det inte är möjligt får du en ny vara eller pengarna tillbaka.
  • Om felet är självförvållat så kommer du ofta få ett reparationserbjudande. Om du tackar nej kan du fortfarande bli debiterad en testavgift på upp till 500dkk, för att täcka teknikernas behandlingstid. 
  • Självförvållad skada och handhavandefel innebär att du har skadat varan, och att problemet inte beror på fabrikationsfel. Det är t.ex. vätskeskador, otillräcklig emballering under returfrakt, eller felanvändning. 
  • Vi måste ta emot hela produkten inklusive tillbehör för att kunna behandla ärendet så snabbt som möjligt. Vi ser ofta datorer och telefoner där problemet inte är på själva enheten, men kanske på en laddare eller adapter.
  • Nej, det gör inte något! Så länge du emballerar varan väl så räcker det.
  • Ja det kan du, men ärendet börjar inte behandlas innan vi fått varan. Du måste även skicka in den inom rimlig tid (ca 3 månader) annars avslutar vi reklamationsärendet automatiskt.
Vi håller dig uppdaterad med automatiska meddelanden från vår tekniska avdelning så fort något händer i ditt ärende. Här är en kort lista över autmatiska meddelanden du får under ett ärende
  • När ditt paket har hamnat hos en av våra tekniker. Efter en undersökning värderar vår reklamationsavdelning om ärendet kan avslutas snabbt, eller om vi själv kan fixa problemet. I sådana fall kan du förvänta en kort behandlingstid
  • När ditt paket skickas vidare till ett externt servicecenter. Detta innebär att ditt ärende kommer ta längre tid, oftast under 14 dagar, men i vissa tillfällen kan det ta upp till 30 dagar. Datorer och telefoner skickas alltid till ett externt servicecenter.
  • När vi får ett meddelande från servicecentret om ditt ärende, eller varan i retur får du en automatisk uppdatering via mail. 
  • Du kan se statusen på ditt reklamationsärende i kundcentret, som du kan gå till här. Vi vet tyvärr inte mer än de uppdateringar du får via mail.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • En kreditnotering innebär att du har fått pengarna tillbaka, och vår ekonomiavdelning kommer kontakta dig inom en vecka. Om de inte har kontaktat dig får du gärna ta kontakt med vår kundservice.
  • Det beror på ditt betalningssätt och hur länge sedan du betalade för ordern. Har du betalat genom Klarna för mindre än ett år sedan kommer pengarna tillbaka genom ditt Klarna konto. Om ordern är mindre än 30 dagar gammal och betalad mer kort kan vi återbetala den genom MasterCard eller VISA. I alla andra fall behöver vi dina bankuppgifter för att återbetala dig.
  • Om du har fått en kreditnotering och hellre vill få en ny vara av samma modell kan du ta kontakt med vår kundservice på [email protected] eller 08-500 870 30
  • Det beror sig på vad som har hänt med varan under reklamationsärendet och hur mycket du har skickat in. Om din vara skickas tillbaka med varunummer 999911 så saknas det något för att vi kan ge dig pengarna tillbaka, om varan står med sitt originella varunummer är det oftast möjligt. Om du vill veta mer kan du kontakta kundservice på [email protected] eller 08-500 870 30

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • Lägg bara dina önskade varor i varukorgen, registrera ditt företag med ditt organisationsnummer, och genomför din beställning via proshop.se eller skapa ett kundkonto här.
  • Ja, Om ditt företag är ett aktiebolag med en sund ekonomi. När du ska betala för din beställning väljer du ”Ansök om kredit” så kreditvärderar vi ditt företag.
  • Vid företagsköp finns det tyvärr inte ångerrätt, men du är alltid välkommen at kontakta oss, så kan vi undersöka om vi kan hjälpa eller göra ett undantag i ditt ärende.
  • Proshop ger 1 års reklamationsrätt på alla köp. Dock så kan producenterna ge längre garantier. Därför kan en orders garanti ha utgått, men de individuella delarna ha en längre garantitid.
  • Du är välkommen att ringa till oss på 08-500 870 30 eller skriva till oss på [email protected] med din förfrågan, så ska vi undersöka vilka möjligheter vi kan erbjuda.
  • Ja, denna person ska ta med giltigt bild-id samt kund- och ordernummer.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • Nej, vi har dessvärre inte prisgaranti.
  • Varans pris fastslås när du trycker på beställningsknappen. Har det blivit en prisändring innan varan har sänts kan priset uppdateras genom att ringa kundservice 08-500 870 30.
  • Privatkunder kan använda sin ångerrätt, och beställa en ny till uppdaterat pris.
  • Vi kan tyvärr inte avslöja vilka varor som kommer få extrapris. Helgerbjudanden offentliggörs varje fredag eftermiddag. Om du får Proshops nyhetsbrev ser du erbjudanden redan fredag förmiddag.
  • Ja, det kan du, om du skickar en faktura med tullverkets stämpel och kontodetaljer för återbetalning till [email protected].
• Ja, du har samma reklamationsrätt och ångerrätt som när du köper nya produkter.
• Demovaror hos Proshop är grymma erbjudanden på varor där en tidigare kund har använt sin ångerrätt, produkten har blivit reparerad eller varor som kommer till oss utan originalemballage.

• Våra demovaror är testade och fungerar, men originalemballaget kan saknas och eventuellt saknas vissa tillbehör, dock inga tillbehör som är nödvändiga för att varan ska kunna utföra sin primära funktion. Batterier och/eller laddare följer med om de är inkluderade i originalvaran.

• Det är ej möjligt att beställa fler än vad vi har i lager. 

• Du har samma ångerrätt och reklamationsrätt som vid köp av nya varor.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]

Proshop kundeservice

  • Om du har handlat hos Proshop.se innan så är ditt konto länkat till din mailadress. Om du har glömt ditt lösenord kan du trycka här.
  • Om du har glömt ditt lösenord, tryck här.
  • Du kan logga in i ditt kundcenter i övre högra hörnet: ”Logga in” (Om du har glömt ditt lösenord tryck här)
  • Du hittar dina licenser under ”Licenskoder" i ditt kundcenter. Vid varje licens så finns det en beskrivning av hur du aktiverar dina licenser. Du kan även se dina licenser här.
  • Du kan hitta dina tidigare beställingar i ditt kundcenter.
  • Du kan se status på ditt reklamationsärende i kundcentret, eller genom att trycka här.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor

Ring till oss på 08-500 870 30

E-post privatkunder:
[email protected]

E-post företagskunder:
[email protected]