Menu

Hjälp

CostumerReturn Download

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt, när du handlar hos oss.

Ångerrätten utlöper 14 dagar efter den dag du mottagit din vara. Beställningar innehållandes flera olika varor, men som levereras separat, startar fristen från den dag du tar emot den sista varan.

Fristen innebär att du har 14 dagar från mottagning till att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp. För att utnyttja dig av din ångerrätt, ska du utfylla ett ångerformulär här. Du kan även fylla i vår standardångerblankett och skicka den via e-post till [email protected] Du hittar formuläret i bilaga 1 nederst i köpvillkoren. Du kan inte ångra köpet genom att neka mottagning utan att samtidigt ge oss besked. 

Ångra del av order
Om du har köpt flera varor hos oss, har du möjlighet att skicka en, eller flera varor i retur, även om de är köpt på samma order.
Notera att du inte får fraktkostnaden i retur, om du ångrar en del av din order. 

Villkor för returnering av varan 
När du har gett oss besked om att du vill ångra ditt köp, har du 14 dagar till att sända varan i retur till oss. 

Kostnaden för att returnera varan faller på konsumenten som är ansvarig för varan tills den är mottagen av oss. Du kan beställa en fraktsedel från oss.

Vissa varor kan inte returneras med normalt post, detta gäller bl.a. paket över 20 kg. Här behöver man använda sig av PostNord Groupage istället, vilket kommer med en högre kostnad och det är inte säkert att vi kan erbjuda en fraktsedel.

Bortfall av ångerrätten
De här avtalen kan inte ångras:
  • Leverans av varor, som är framtagna efter dina specifikationer eller fått en tydlig personlig touch
  • Leverans av varor som förväntas försämras eller föråldras snabbt
  • Leverans av förseglade varor, som av hälso- eller hygienskäl inte lämpar sig för att returneras, då förseglingen brutits efter leverans
  • Köp som näringsidkare/offentlig sektor.
  • Leverans av varor, som på grund av deras natur, blir monterat med andra varor och inte kan plockas isär igen.
  • Leverans av plomberade, ljud- eller videoinspelningar eller datormjukvara, där plomberingen är bruten.
  • Avtal som ingås via en offentlig auktion
  • Leverans av digitalt innehåll, t.ex. dataprogram, appar, spel, musik, film, m.m., som inte levereras fysiskt t.ex. på CD eller DVD, om du tidigare har accepterat att utförandet har påbörjats och att din ångerrätt förbrukas.
Värdeminskning av produkt
Du ansvarar för en värdeminskning av varan om den har hanterats på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastslå varans sort, egenskaper och hur den fungerar. Eller med andra ord-du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en butik.

Om varan har hanterats och provats på ett annat sätt än vad som är angett ovan betraktar vi varan som använd vilket betyder att du vid en ångerrätt bara kan få en del eller ingenting tillbaka av köpesumman, beroende på varans värdeminskning. Vid en värdeminskning utgår man från värdet av en vara vid försäljning av en använd vara. 

Vid retur vid ångerrätten skall varan returneras i originalförpackning. Om originalförpackningen saknas leder detta vanligtvis till en försämring av försäljningsvärdet och Proshop a/s kan då debitera kunden för denna värdeminskning. I värsta fall kan avsaknaden av originalförpackning leda till att köpet ej kan hävas. Några exempel då värdet på varan kan minska:
  • Start och installation av en dator - för att minska risken för detta var noga att återställa den till fabriksinställningar
  • Start och installation av en mobiltelefon - för att minska risken för detta var noga att återställa den till fabriksinställningar
  • Montering av toner/patroner i skrivare
Återbetalning av köpesumman
Om du ångrar ditt köp, får du dina pengar tillbaka. Vid en värdeminskning, dras beloppet av från återbetalningen. Har man valt returfraktsedel från Proshop a/s, dras även kostnaden för den av. 

Vi återför, så länge det är möjligt, automatisk pengarna till samma betalningsmetod, som du använde dig av vid köpet, om inte annat har avtalats.

Returadressen är följande:
Proshop a/s
Slet Møllevej 17
DK-8270 Højbjerg
Danmark

Varor som returneras med postförskott, utan utdelning eller utan porto nekas mottagning. Du kan beställa en fraktsedel genom att kontakta vår supportavdelning på telefon 08-500 870 30.
 

 

Genom att trycka "Acceptera", bekkräftar jag att jag läst ovanstående punkter och förstår villkoren.